Vi oppfordrer alle til å lese gjennom bestemmelser for Landsfinalen før helgen starter.
https://www.badminton.no/praktisk-info/bestemmelser/ (overskrift: Seriespill for klubblag i aldersbestemte klasser, U13 og U15).
NB! Årets landsfinale blir også i år spilt med best av 5 sett til 11 poeng med maks forlengelse til 15 poeng.
Påmelding
Målet med helgen er at alle skal få spille så mange lagkamper som mulig. Det spilles innledende kamper lørdag og sluttspill på søndagen for alle lag.
Påmeldingen sendes inn lagvis fra klubben til forbundskontoret via eget skjema.
Påmeldingsskjema U13 Påmeldingsskjema U15Endelig påmeldingsfrist til landsfinalen 2025 er 1. Mai.
Hver klubb kan maks stille med 2 lag per aldersklasse og det er et minimum av 2 gutter og 2 jenter (2+2) som er nødvendig for å stille lag. Disse lagene skal være rene klubblag (KUN spillere som er registrert i badmintonportalen fra klubben som melder på). Dersom vi overskrider antall spillere totalt for helgen vil vi kanskje bli nødt til å nedskalere antallet per lag til maks 4+4 spillere.
Dersom din klubb ikke har nok spillere til å dekke opp minimumskravet om 2+2 spillere, så kan klubben sende inn et skjema med de spillerne til forbundet. Forbundet vil slå sammen klubben(e) til et godkjent lag mtp. antall spillere.
Hvert lag må stille med 2 ansvarlige personer. Det er ønskelig at dette er 2 voksne, men det SKAL være med MINST 1 voksen over 18 år som er ansvarlig(e) for hvert lag gjennom hele helgen. Dersom det skulle oppstå sykdom eller andre hendelser i løpet av helgen vil det være klubben sitt ansvar å ha en person over 18 år til å bistå.
Gjennomføring
Vi kommer til å spille lagkampene med kun 5 kamper per lagkamp. Bakgrunnen for dette er fordi vi har sett at noen klubber ikke klarer å stille med store tropper, og derfor blir belastningen på spillerne i denne aldersgruppen for stor. Med 5 kamper vil det si:
- 1 herresingle
- 1 damesingle
- 1 herredouble
- 1 damedouble
- 1 mixdouble
Dette gjør at klubber kan stille med 2+2 spillere om de ønsker det. Dersom det blir mange lag påmeldt så vil vi kanskje tilpasse konkurransesystemet noe, men hovedmålet er at alle skal få spille mange kamper.
Matservering
Denne vil foregå i matsalen på Kragerø Sportell.
Gryteretten serveres fredag ettermiddag/kveld. Frokost serveres også i Sportellets matsal, men lunsj må klubbene selv kjøpe inn i nærliggende butikker av hallen. Lørdag kveld blir det grilling på plassen utenfor leilighetene på sportellet.
NB! Allergier tas hensyn til, men må oppgis sammen med påmelding. Dersom det er spillere eller ledere som har andre preferanser (ikke spiser svin, vegetarianer e.l.) må dette også oppgis i påmeldingen, så avtales det en løsning.
Til grillingen trenger vi å vite hvor mange vi skal kjøpe inn mat til og derfor må også dette antallet oppgis i påmeldingsskjemaet. Foreldre og søsken kan legges til totalen for klubben ved påmelding eller også melde seg på ved å sende en e-post til andre@badminton.no innen 15. Mai. Klubben faktureres samlet for disse i etterkant.
Kafeteria
Vi holder kafeteriaen åpen i hallen hvor det vil være et lite utvalg for salg. Her trenger vi noen frivillige som kan bistå med å lage vafler, koke kaffe og stå for salg. Jo flere som bidrar, jo enklere er det at alle også kan få sett en del kamper inne i hallen.
Reisestøtte
Klubbene må selv ordne med reise. Det kan søkes om støtte for reiseutgifter (billigste reisemåte) som overstiger kr 600,- pr. pers. Hvert lag kan søke om støtte for inntil fire spillere og en lagleder/coach. Skjema må sendes inn senest 4 uker etter endt arrangement.
NB! Dersom det kommer inn søknader som overskrider summen som er satt av til reisestøtte vil det bli en prosentvis utbetaling.
Premiering
Alle spillere på landsfinalen vil få tildelt medalje uavhengig i plassering.
Det vil også utdeles en pokal til de lagene som ender som topp 3. Det spilles ikke bronsefinale, så om det er 2 lag som ender på 3. plass vil de motta en pokal hver.
ANDRE FORHOLD
Landsfinalen er et dugnadsprosjekt hvor det er forventet at trenere, ledere og foreldre” tar i et tak” som tellere og medarbeidere slik at vi sammen kan gi de unge en opplevelsesrik helg. Det sosiale skal være det vesentlige og det å ha det gøy sammen skal gis prioritet.
Vi ønsker at landsfinalen skal ha en flott atmosfære og vi oppfordrer derfor alle klubber til å ta med seg flotte bannere, flagg og andre ting som viser klubbtilhørighet. Her står dere fritt til å være kreative, men selvfølgelig innenfor visse grenser for badmintonturneringer. Vi ønsker at klubbene tar med seg gjenstander som klappere, tomme ballrør og andre ting/fornuftige instrumenter som kan brukes til å skape liv i hallen. Fredag kveld vil spillerne få lage egne lag-bannere som vil bli benyttet under åpningen/innmarsjen på lørdag.