Tid: 70 min
Spillerens formål:
Ved videreutvikling av badmintonspesifikke ferdigheter gjennom instruksjon og imitasjon, er formålet fortsatt å sikre at badminton er en morsom og engasjerende aktivitet.
Her er noen av de viktigste fokusområdene:
- Teknisk ferdighetsutvikling: Fokuser på å bygge riktig teknikk for grunnleggende slag som serv, smash, drop, og klarering. Legg vekt på god racketgrep, fotarbeid og kroppsholdning for å sikre at 12-åringene utvikler sunne tekniske vaner.
- Koordinasjon og bevegelse: Øv på å forbedre 12-åringenes koordinasjon og bevegelsesevner gjennom ulike øvelser og spill. Dette kan inkludere fotarbeidsøvelser, smidighetsøvelser og øvelser for å forbedre reaksjonsevnen.
- Spillforståelse: Innfør grunnleggende konsepter om spillstrategi og taktikk. Lær 12-åringene om posisjonering på banen, hvordan man leser motstanderens bevegelser og tar avgjørelser under spillet.
- Kampopplevelse: Gi 12-åringene muligheter til å delta i kamper og turneringer på sitt nivå. Dette gir dem praktisk erfaring og hjelper dem med å bygge konkurranseinstinkt og mestre mentale utfordringer knyttet til konkurranser.
- Balanse mellom trening og moro: Oppretthold en balanse mellom strukturerte treningsøkter og spillaktiviteter som er morsomme og engasjerende. Dette hjelper 12-åringene med å opprettholde entusiasmen for badminton og samtidig utvikle sine ferdigheter.
- Utvikling av sportsånd: Fokuser på verdier som fair play, respekt for motstanderen, samarbeid og selvdisiplin. Oppfordre 12-åringene til å sette pris på læring, mestring og personlig utvikling i tillegg til resultater.
- Fysisk og mental styrke: Legg vekt på å bygge opp 12-åringenes fysiske styrke, kondisjon og utholdenhet gjennom passende øvelser og treningsmetoder. Samtidig er det viktig å fremme mentalt fokus, konsentrasjon og motivasjon gjennom mentale treningsteknikker.
- Individuell tilpasning: Husk at 12-åringer kan ha ulike fysiske og mentale evner. Tilpass instruksjonen og øvelsene etter den enkelte 12-åringens behov, ferdighetsnivå og motivasjon.
Trenerens formål:
Ved å kombinere ferdighetsutvikling, imitasjon, glede, tilpasning, variasjon og positiv atmosfære, kan treneren bidra til å videreutvikle badmintonspesifikke ferdigheter hos utøverne samtidig som de opplever glede og engasjement for sporten.
|
TID
|
HVA
|
HVORDAN
|
HVORFOR
|
15 min
|
Oppvarming
|
- Løping – opp med puls, klar for fysisk aktivitet
- Strekharn – bruk linjer på en halv badmintonbane- 4-6 spillere på hver bane. 1 person som «har’n» alle skal bevege seg sidelengs på linjene ved bruk av chassè(?)steg. Når man tar på en spiller er det den personen som «har’n»
|
- Gjøre kroppen klar for fysisk aktivitet
- Bruk av Chassesteg i oppvarming for å gjøre seg klar for det primære fotarbeidet i badminton
|
30 min
Hoveddel
|
Teknikk – Grepskifte
|
- Trener viser hvordan man ruller racketen i hånden fra forehand til backhand, med racketen foran seg i hoftehøyde og med albuen fremover. Spillere forsøker å imitere.
- I en storgruppe skal spillerne på signal bytte mellom forehand og backhandgrep. Når dette mestres kan man øke tempo mellom signaler.
|
- Riktig grep er viktig å lære seg i ung alder. Riktig grep og hvordan man bytter grep er essensielt for videre utvikling.
- Grepskifte i badminton går ofte veldig fort. Viktig å trene på skifte av grep i høyt tempo når spillere behersker utførelsen av grepskifte.
|
15 min
Kamp
|
Kamp med fokus på grep
|
- Spillerne står ovenfor en spiller på halvbane. Man spiller kamper på ca 1-3 min hvor eneste regel er at man skal serve med forehandgrep. Ca. 4-5 kamper, så 4-5 kamper hvor man skal starte med serv med backhand grep.
|
- I denne aldersgruppen er det viktig og forenkle kamper, derav halvbane samtidig som man holder en rød tråd i trening og implementerer fokusområdet for treningen inn i kamper.
|
5-10 min
Avslutning
|
Stafett med fokus
|
- Gruppen deles inn i 4 -5 lag med 4-5 spillere. Man beveger seg med kun chassèsteg. Alle har ansiktet rettet mot samme side, og beveger seg så 1 bane så tilbake, 2 baner så tilbake og bytter. Maks hastighet og benene skal ikke røre hverandre når man utfører chassèsteg. Laget som får alle spillerne over to baner og tilbake vinner.
|
- Igjen så bringer vi fokuset som har vært en del av hovedtreningen inn i avslutningsdelen. Denne delen med noe mer frie tøyler, siden fotarbeidet skal gjøres i maks fart, så det blir mer fysisk enn teknisk.
|
Videoer:
Grep og slagteknikk - start med det grunnleggende. (klikk på bildene)
Øvelsesbank:
Bevgelse / fotarbeid
Skadeforebyggende øvelser: