Nivå 5

Hovedfokus

Trening for å skape konkurransedyktige utøvere.  

Alder

19+ år.

Trening

Antall treninger i uken: 6-12 

Utfyllende fokus

Denne perioden ønsker man at spillere skal ta mer ansvar i egen utvikling. Badminton er en individuell idrett, og man tenger utøvere som er kapable til å treffe egne avgjørelser. Det gjelder både når man står på banen under konkurranse og utenfor banen. Trener skal være mer sparringspartner enn ansvarlig for utøvers trening.

Teknisk

  • Mestring av alle typer slag og varianter av forskjellige slag(cut, drop, smash, clear og netdrop)  
  • Implementering av egne økter dedikert til øving av slag  
  • Kategorisk trening av alle slag til forskjellige situasjoner 
  • Fokus på forbedringer av svakheter i spillet 
  • Lengre økter dedikert til lavintensitetstrening av ferdigheter

Taktisk

  • Gjenkjenne offensive og defensive situasjoner og løsninger  
  • Videoanalyse som en del av treningshverdagen. Både på turnering og trening.  
  • Kontroll på egne styrker og svakheter i sitt spill 
  • Evne til å se mostanders styrker og svakheter  

Fysisk

  • Karlegging sammen med PT 
  • Regelmessig og faste styrketreninger. 
  • Utholdenhetstrening utenom banen.  
  • Styrke og utholdenhetstester. Disse skal noteres ned av enten utøver eller trener. Burde tilgjengelige slik at utøver kan bruke det som mål for forbedringer  

Mentalt

  • Treneren skal være bevisst på "effektiv kommunikasjon” og særlig fokus på “effektiv lytting” (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s75. S, 79) 
  • Treneren skal lære utøver god bruk av “Indre dialog” (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s87). 
  • Lære utøver å håndtere nerver. 
  • Utøver skal få et balansert forhold til følelser i kamp og trening. 
  • Gjøre utøver bevisst på hvilken “tilstand” man presterer best i.  
  • Nyte å konkurrere.  
  • Gjøre utøver bevisst på hvilket humør og oppførsel som bidrar til treningsgruppen.  

Treneren

Formell kompetanse: Trener 3 / BWF Coach Level 2 

 

  • Treneren bør kunne se verden med “utøvernes øyne” (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.15) 
  • Treneren bør kunne hjelpe utøveren til å lære på egen hånd (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.16) 
  • Treneren bør kunne støtte opp under utøvernes sosiale og emosjonelle utvikling (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.16) 
  • Treneren har et ansvar til å tenke gjennom totalbelastningen til utøveren, kartlegge den individuelle toleransegrensen og drive individuell tilpasning (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.21) 
  • Treneren har et helhetlig positivt menneskesyn  
  • Treneren legger til rette for indre motivasjon hos utøvere gjennom tilhørighet (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.43) 

Annet

Føre treningsdagbok. Olympiatoppen sin egenlagde treningsdagbok (https://olt-dagbok.nif.no/), bruker får man av landslagsledelsen. 

 

Ren utøver.

Ta ren utøver kurset. Ren Utøver gir deg informasjon om f.eks. regelverk, dopinglisten, dopingkontrollen, kosttilskudd og helsekonsekvenser. 

Se mer om ren utøver og kurset her

 

Forza Thon Stiftelsen VI