Nivå 4
Hovedfokus
Alderen hvor skole og trening skal samkjøres for å kunne yte best på begge arenaer.
Alder
16-18 år
Trening
Antall treninger i uken: 4-7 treninger
Utfyllende fokus
Hovedfokus:
Alderen hvor skole og trening skal samkjøres for å kunne yte best på begge arenaer.
Viktig med restitusjon og ernæring. Periode hvor man skal lære å “trene for og trene” som betyr at man skal se på alle aspekter rundt det å bli best i en sport. Det omfatter mer enn og kun trene sin spesifikke idrett.
Det er ønskelig at spiller starter planlegging sammen med fysikalsk trener. Optimalt sett gjør man en full screening av fysiske ferdigheter og planlegger for fokusområdet innen fysisk trening med fokus på forbedringer. Trener burde appellere til og organisere utendørs/annerledes fellestrening. Det kan virke motiverende å gjøre trening i et annet miljø og gi økt energi.
Teknisk
- Implementering av egne økter dedikert til øving av slag
- Grunnslag på plass.
- Slag etter situasjonsbestemte avgjørelser
- Muskelminne skal opparbeides.
- Spinn/rull på nett skal være innarbeidet
- “trick shots” tilhører slagrepertoaret
Taktisk
- Gjenkjenne offensive og defensive situasjoner og løsninger
- Videoanalyse som en del av treningshverdagen. Både på turnering og trening.
- Kontroll på egne styrker og svakheter i sitt spill
- Evne til å se mostanders styrker og svakheter
Fysiske ferdigheter
- Karlegging sammen med PT
- Regelmessig og faste styrketreninger.
- Utholdenhetstrening utenom banen.
- Styrke og utholdenhetstester. Disse skal noteres ned av enten utøver eller trener. Burde tilgjengelige slik at utøver kan bruke det som mål for forbedringer
Mentalt
- Treneren skal være bevisst på "effektiv kommunikasjon” og særlig fokus på “effektiv lytting” (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s75. S, 79).
- Treneren skal lære utøver god bruk av “Indre dialog” (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s87).
- Lære utøver å håndtere nerver.
- Utøver skal få et balansert forhold til følelser i kamp og trening.
- Gjøre utøver bevisst på hvilken “tilstand” man presterer best i.
- Nyte å konkurrere.
- Gjøre utøver bevisst på hvilket humør og oppførsel som bidrar til treningsgruppen.
Treneren
Formell kompetanse: Trener 3 / BWF Coach Level 2
- Treneren bør kunne se verden med “utøvernes øyne” (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.15)
- Treneren bør kunne hjelpe utøveren til å lære på egen hånd (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.16)
- Treneren bør kunne støtte opp under utøvernes sosiale og emosjonelle utvikling (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.16)
- Treneren har et ansvar til å tenke gjennom totalbelastningen til utøveren, kartlegge den individuelle toleransegrensen og drive individuell tilpasning (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.21)
- Treneren har et helhetlig positivt menneskesyn
- Treneren legger til rette for indre motivasjon hos utøvere gjennom tilhørighet (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.43)
Annet
Føre treningsdagbok. Olympiatoppen sin egenlagde treningsdagbok (https://olt-dagbok.nif.no/), bruker får man av landslagsledelsen.
Ren utøver.
Ta ren utøver kurset. Ren Utøver gir deg informasjon om f.eks. regelverk, dopinglisten, dopingkontrollen, kosttilskudd og helsekonsekvenser.
Se mer om ren utøver og kurset her