Nivå 3

Hovedfokus

Hovedfokus: Systematisk trening med langsiktige mål. Større grad av kommunikasjon mellom trener og spiller. Hva skal til for å bli den beste badmintonspilleren. 

Alder

13-15 år 

Trening

Antall treninger i uken: 3-4

Utfyllende fokus

Perioden hvor introduksjon av systematisk trening skal skje.  

Målrettet arbeid mot mål som skal være små, store, tekniske, fysiske, mentale og taktiske. Mer fokus på fysisk trening. Den fysiske treninger skal så ofte som mulig være utført som en del av badmintonøkten og helst i grupper. For eksempel løping, sirkeltrening eller uttøyning.  

Man ønsker å skape selvstendige utøvere, badminton er en individuell sport hvor man avhenger av ens egne ferdigheter. Dette må bevisstgjøres under trening for å utvikle selvstendige spillere. Dette er også en periode hvor utøvere har mye energi og gjerne vil trene så mye som mulig. Derfor er det viktig at trenere og foresatte er med å sette begrensinger i en utøvers trening. Hvile og ernæring er viktig for å kunne trene med effektivitet og kvalitet 

Autonomi rundt utøver. Utøveren skal i denne perioden involveres i og være delaktig i treningsplanlegging og målsettingsarbeid.  

Teknisk

Tekniske egenskaper  

  • Grunnslag på plass --> Smash, serv, clear, drop og cut  
  • Fotarbeidet --> flere varianter av fotarbeidet til alle hjørner på banen 
  • Behersker bevisst plassering av ball
  • Kan utføre 1mot1 øvelser i relativt korte intervaller  
  • Behersker å utføre situasjonsbevisste slag  
  • Videreutvikling og kunne gjennomføre grunnleggende feeding (både håndfeeding og med racket) 

Taktisk

Taktiske egenskaper: 

  • Plassering av ball --> Når slår man hvor 
  • Bruke spillesentrum aktivt  
  • Forspenningshopp --> innlæring av retningsbestemt forspenningshopp/fotarbeid  
  • Rotasjon i double  
  • Registrere motstander --> Lære om analyse av motstander  

Fysisk

Fysisk:  

  • Kartlegging av fysiske ferdigheter hos utøver   
  • Systematisk fysisk trening i tillegg til badmintontrening 
  • Introduksjon av fysiske tester i grupper. Eksempel «Yoyo» test 

Mentalt

Mentalt:   

  • Utvikle sine egne ferdigheter til å mestre ulike situasjoner, og ikke minst må de bli kjent med hvordan de får ut sitt beste når det kreves (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.15) 
  • Introduksjon av temaer som selvrefleksjon, individuell oppfølging og målsetting for å utvikle utøverens evne til å håndtere ulike typer distraksjoner, enten de kommer utenfra (kommentarer, vær, utstyr osv) eller innenfra (egne forventninger eller selvkritikk) (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s. 15) 
  • Autonomi (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.45) 

Treneren

Treneren:  

Formell kompetanse: Trener 2 / BWF Coach Level 1 

  • Treneren bør kunne se verden med “utøvernes øyne” (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.15) 
  • Treneren bør kunne hjelpe utøveren til å lære på egen hånd (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.16) 
  • Treneren bør kunne støtte opp under utøvernes sosiale og emosjonelle utvikling (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.16) 
  • Treneren har et ansvar til å tenke gjennom totalbelastningen til utøveren, kartlegge den individuelle toleransegrensen og drive individuell tilpasning (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.21) 
  • Treneren har et helhetlig positivt menneskesyn  
  • Treneren legger til rette for indre motivasjon hos utøvere gjennom tilhørighet (Den coachende treneren – om å coache viderekomne, s.43
Forza Thon Stiftelsen VI