Nivå 2

Hovedfokus

Videreutvikling av badmintonspesifikke ferdigheter gjennom instruksjon og imitasjon.

Alder: 10-12 år

Antall treninger i uken: 2-3

God alder for læring generelt. Viktig å utnytte denne fasen til å introdusere alle aspektene ved badminton. Begynne og fin koordinere badmintonbevegelsene gjennom øvelser utover generell motorikk i oppvarming. I denne alderen skal sentralbevegelser innarbeides for å bygge et grunnlag for videre utvikling.

Introdusere badminton i større grad som en individuell sport som spilles over nett til en motstander med mål om at mostander ikke skal kunne klare å returnere ballen.

Teknisk

  • Øye-håndkoordinasjon (Treffe ballen. Må starte der.) 
  • Introduksjon om badminton racketens og ballens egenskaper 
  • Læring av kastbevegelse. 
  • Introduksjon forehand/backhand grep 
  • Innlæring av grunnleggende basisfotarbeid.  

Taktisk

  • Registrere og samarbeide medspillere og trener(e) 
  • Lærer telling og grunnleggende spilleregler 
  • Delta i tilpassede konkurranser 

Fysisk

  • Fysisk trening à motorikk og lek 
  • Småspill med og uten nett (for små barn så kan nettet være en unødvendig hindring. Så kan sikker spille mye uten nett i starten) Også spille litt med lavt nett. Veldig mye teknikk blir veldig unaturlig når nettet er relativt sett veldig høyt. 
  • Allsidige øvelser med fokus på bruk av hele kroppen. Bevegelse via generelle koordinasjonsøvelser som feks løping, hopping, bruk av hoppetau. 
  • Vende seg til å bevege seg baklengs, med brystet mot nettet. Ellers grunnleggende ting som chasse, føtter foran bak, utfall, og etter hvert saksehopp. 

Mentalt

  • Registrere og samarbeide med spillere og trener(e) 
  • Fokus på positiv feedback 
  • Samarbeide med foresatte, gjerne deltagende i selve treningen 
  • Utvikle gode holdninger 
  • Utvikle gode vaner for trening 
  • Utvikle evne til å holde fokus på arbeidsoppgaver  

Treneren

Formell kompetanse: Aktivitetslederkurs, Trener 1 

  • Mestringsmiljø er et godt læringsmiljø (Barneidrettstreneren, s.70) 
  • Treneren legger vekt på innsats, øving, læring og samarbeid – et mestringsorientert miljø der den enkelte føler mulighet for innflytelse og medbestemmelse (Barneidrettstreneren, s.70) 
  • Treneren legger til rette for samarbeid og vennskap (eks bli enige om enkle retningslinjer for “sånn vil vi ha det på trening”, eller bruke mulighetene til å øve på samarbeid. Barneidrettstreneren, s. 71) 
Forza Thon Stiftelsen VI