Nivå 2
Hovedfokus
Videreutvikling av badmintonspesifikke ferdigheter gjennom instruksjon og imitasjon.
Alder: 10-12 år
Antall treninger i uken: 2-3
God alder for læring generelt. Viktig å utnytte denne fasen til å introdusere alle aspektene ved badminton. Begynne og fin koordinere badmintonbevegelsene gjennom øvelser utover generell motorikk i oppvarming. I denne alderen skal sentralbevegelser innarbeides for å bygge et grunnlag for videre utvikling.
Introdusere badminton i større grad som en individuell sport som spilles over nett til en motstander med mål om at mostander ikke skal kunne klare å returnere ballen.
Teknisk
- Øye-håndkoordinasjon (Treffe ballen. Må starte der.)
- Introduksjon om badminton racketens og ballens egenskaper
- Læring av kastbevegelse.
- Introduksjon forehand/backhand grep
- Innlæring av grunnleggende basisfotarbeid.
Taktisk
- Registrere og samarbeide medspillere og trener(e)
- Lærer telling og grunnleggende spilleregler
- Delta i tilpassede konkurranser
Fysisk
- Fysisk trening à motorikk og lek
- Småspill med og uten nett (for små barn så kan nettet være en unødvendig hindring. Så kan sikker spille mye uten nett i starten) Også spille litt med lavt nett. Veldig mye teknikk blir veldig unaturlig når nettet er relativt sett veldig høyt.
- Allsidige øvelser med fokus på bruk av hele kroppen. Bevegelse via generelle koordinasjonsøvelser som feks løping, hopping, bruk av hoppetau.
- Vende seg til å bevege seg baklengs, med brystet mot nettet. Ellers grunnleggende ting som chasse, føtter foran bak, utfall, og etter hvert saksehopp.
Mentalt
- Registrere og samarbeide med spillere og trener(e)
- Fokus på positiv feedback
- Samarbeide med foresatte, gjerne deltagende i selve treningen
- Utvikle gode holdninger
- Utvikle gode vaner for trening
- Utvikle evne til å holde fokus på arbeidsoppgaver
Treneren
Formell kompetanse: Aktivitetslederkurs, Trener 1
- Mestringsmiljø er et godt læringsmiljø (Barneidrettstreneren, s.70)
- Treneren legger vekt på innsats, øving, læring og samarbeid – et mestringsorientert miljø der den enkelte føler mulighet for innflytelse og medbestemmelse (Barneidrettstreneren, s.70)
- Treneren legger til rette for samarbeid og vennskap (eks bli enige om enkle retningslinjer for “sånn vil vi ha det på trening”, eller bruke mulighetene til å øve på samarbeid. Barneidrettstreneren, s. 71)