Nivå 1

Hovedfokus

Å lære for å oppdage. Introduksjon til grunnprinsippene til badminton, og fokus på at badminton er gøy å spille. Bevegelser generelt. 

Alder: 6-9 år

Antall treninger i uken: 1-3

Det viser seg at det å utvikle allsidige fysiske ferdigheter kan ha en positiv effekt på utviklingen senere. Det er derfor å anbefale at barna får drive med flere idretter på dette nivået. Badmintonkonkurranser som kan være aktuelle på dette nivået, er interne klubbturneringer eller lokale turneringer. Tilpasset bane og utstyr er med på å gjøre det lettere for barna og gradvis utvikle de grunnleggende ferdighetene i badminton. 

Teknisk

  • Treffe ballen. Må starte der.
  • Introduksjon om badminton racketens og ballens egenskaper
  • Kastbevegelse
  • Introduksjon forehand/backhand grep
  • Mindre fokus på riktig teknikk, men heller mye bevegelse.

Taktisk

  • Registrere og samarbeide medspillere og trener(e)
  • Spille der motstanderen ikke står

Fysisk

  • Fysisk trening à motorikk og lek.
  • Småspill med og uten nett (for små barn så kan nettet være en unødvendig hindring. Så kan sikker spille mye uten nett i starten) Også spille litt med lavt nett. Veldig mye teknikk blir veldig unaturlig når nettet er relativt sett veldig høyt.
  • Allsidige øvelser med fokus på bruk av hele kroppen. Bevegelse via generelle koordinasjonsøvelser som feks løping, hopping, bruk av hoppetau.
  • Mye bevegelser baklengs. Vende seg til å bevege seg baklengs. Ellers grunnleggende ting som chasse, føtter foran bak, utfall, og etter hvert saksehopp.

Mentalt

  • Registrere og samarbeide med spillere og trener(e)
  • Fokus på positiv feedback
  • Samarbeide med foresatte, gjerne deltagende i selve treningen
  • Utvikle gode holdninger
  • Utvikle gode vaner for trening
  • Utvikle evne til å holde fokus på arbeidsoppgaver

Annet

  • Lærer telling og grunnleggende spilleregler
  • Delta i tilpassede konkurranser

Treneren

Formell kompetanse: Aktivitetslederkurs, Trener 1

  • Mestringsmiljø er et godt læringsmiljø (Barneidrettstreneren, s.70)
  • Treneren legger vekt på innsats, øving, læring og samarbeid – et mestringsorientert miljø der den enkelte føler mulighet for innflytelse og medbestemmelse (Barneidrettstreneren, s.70)
  • Treneren legger til rette for samarbeid og vennskap (eks bli enige om enkle retningslinjer for “sånn vil vi ha det på trening”, eller bruke mulighetene til å øve på samarbeid. Barneidrettstreneren, 71)
Forza Thon Stiftelsen VI